آیا نام برند بر روی موفقیت آن تاثیر میگذارد؟

نام کسب و کار اینترنتی و استارتاپ درموفقیت آن چقدر تاثیرگذار است؟

پیداکردن نام مناسب برای کسب وکار اینترنتی یا استارتاپ تان، تاثیر فوق العاده ای روی موفقیت تان می گذارد. عواقب بد یک نام نامناسب برای کسب و کار اینترنتی، هم شما را در برقراری ارتباط با مشتریان ناتوان می سازد و هم به کسب و کار اینترنتی بدون پیشرفت منجر میشود. برعکس یک نام قدرتمند با معنایی واضح، هم در بازاریابی و هم در جا انداختن نام کسب و کار اینترنتی بسیار مفید خواهد بود.

اما درانتخاب نام برای کسب و کار اینترنتی یا استارتاپ هم اصولی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. 

یک سوال: آیا نام یک کسب و کار اینترنتی باید دقیقا با فعالیت و کار آن در ارتباط باشد، به نحوی که کاربر فقط با شنیدن نام کسب و کار اینترنتی بتواند فعالیت آن را حدس بزند؟ جواب این سوال در اولین لحظه مثبت به نظر می رسد اما واقعیت دنیای اینترنت و استارتاپ های موفق چیز دیگری است؟ به نمونه های زیر دقت کنید:

نام بهترین موتور جستجو Search.com نیست، بلکه گوگل است.

نام بهترین سایت فروش کتاب Book.com نیست، بلکه آمازون است.

نام یکی از بهترین سرویس دهنده های ایمیل هم Mail.com نیست، یاهو است.

نام بهترین برند تولید کننده کامپیوتر و سخت افزارهم Computer.com نیست، اپل است.

و نمونه های بسیار زیاد دیگری که در وب فارسی هم به همین شکل است. نمونه های ذکر شده دلیل بسیار خوبی است مبنی بر اینکه نام یک کسب وکار اینترنتی می تواند هیچ ارتباطی با عملکرد آن نداشته باشد. 

چگونه برای کسب و کار اینترنتی یا استارتاپ نام مناسب انتخاب کنیم؟

۱. سادگی نام

از یک نام ساده استفاده کنید. دقت کنید که گوگل، یاهو، اپل، سونی و …. همه از این اصل به بهترین شکل استفاده کرده اند. نام های ساده به راحتی به خاطر سپرده می شوند، به راحتی نوشته می شوند. نام انتخابی شما بهتر است بار معنای خوب، مثبت و نزدیک به فعالیت شما داشته باشد ولی اصلا مهم نیست که دقیقا به فعالیت شما اشاره کند. به دلایل و مثالهایی که در بالا به آن اشاره کردم.

۲. از نام هایی که تلفظ سختی دارند بپرهیزید

اگر نمی خواهید مشتریان بالقوه، هنگام یافتن نام کسب و کار اینترنتی تان در اینترنت گیج شوند و یا مجبور باشید مرتبا طریقه درست تلفظ کردن آن را به دیگران یاد بدهید، نامی با تلفظ آسان و ساده انتخاب کنید.

۳. نام هایی انتخاب نکنیدکه آینده تجارت شما را محدود کنند

انتخاب نامی که تنها به یک بخش خاص در یک حوزه اشاره کند ممکن است چندان معقول نباشد. شاید کسب‌وکار شما در آینده رشد کند و به حوزه‌های دیگری هم وارد شوید. انتخاب نام هایی با معانی محدود، ممکن است در آینده برای شما مشکل ساز شود. مثلا تصور کنید جف بیزوس روز اول به جای انتخاب نام “Amazon” از نام “Online Books” استفاده می کرد!

بنابراین از نام هایی که کسب و کار اینترنتی شما را محدود میکند استفاده نکنید. زیرا با این انتخاب، مرز کسب و کار اینترنتی خود را به بخش خاصی از بازار و یا شهر خاصی محدود خواهید کرد.

۴. نام مورد نظر را در اینترنت خوب جستجو کنید

پس از انتخاب قطعی یک نام برای کسب و کار اینترنتی، در اینترنت جستجو کنید، شاید در حال حاضر کسی از آن نام و یا مشابه آن استفاده می کند و همین امر ممکن است شما را منصرف کند.

5. تشابه نام انتخابی با شرکت های ثبت شده قبلی

از آنجا که احتمالا شما یک شرکت تجاری تشکیل می دهید باید در سوابق ثبت شرکت ها جستجو کنید تا مطمئن شوید که نام انتخابی شما با نام تجاری دیگری که قبلا ثبت شده شباهت نداشته باشد زیرا این تشابه مشتریان را گیج می کند.

6. از نام معناداری استفاده کنید

ایده آل این است نامی انتخاب کنید که معنادار و مثبت باشد و با تجارت تان مرتبط باشد، یعنی مردم فورا متوجه شوند که نوع تجارت شما چیست؟ البته گوگل و یاهو نام هایی بی معنی هستند اما به دلیل اینکه ساده به ذهن سپرده می شوند، گیرایی بالایی دارند. به این نکته هم توجه داشته باشید برای برند کردن نام های بی معنی، هزینه های سنگینی متحمل خواهید شد.

7. بررسی کنیدکه آیا نام مورد نظر گیرایی دارد

قطعا تمایل ندارید تا نامی کسل کننده روی کسب و کار اینترنتی خود بگذارید، همچنین نمی خواهید نامی انتخاب کنید که “غیرعادی” باشد. پس نامی انتخاب کنید که کارکنان شما به راحتی و بدون تردید آن را به زبان بیاورند و در گوش شنوندگان طنین انداز باشد.

8. واکنش ها را نسبت به نام انتخابی بررسی کنید

 5 الی 10 نام انتخاب کنید و بین دوستان و آشنایان خود بازگو کنید. واکنش شنوندگان را بررسی کنید. اطمینان پیدا کنید که نام انتخابی، بار معنایی منفی نداشته باشد. به دامنه فعالیت خود توجه کنید، اگرکسب و کار اینترنتی شما دامنه فعالیت و کاربرانش بین المللی است به مشکلات تلفظی بعضی از حروف در زبان های مختلف توجه کنید، علاوه بر این ممکن است که یک کلمه در زبانی دیگر معنی بسیار متفاوتی نسب به آن چه مد نظر شماست داشته باشد.

9. اطمینان حاصل کنید که بلند بیان کردن نام، از زیبایی اش نمیکاهد

گاهی نام ها روی کاغذ زیبا هستند اما زمانی که بلند به زبان آورده می شوند دیگر آن زیبایی را ندارند. پس نه فقط روی کاغذ بلکه با بلند به زبان آوردن نام تجاری انتخابی تان، آن را تست کنید.

10. نامی را انتخاب کنید که خودتان راضی باشید

شما به عنوان مالک کسب و کار اینترنتی، باید سالها با آن نام زندگی کنید. پس مطمئن شوید که از آن راضی هستید و باور داشته باشید که در گوش مشتریان طنین انداز است.

11. از نام های ترکیبی استفاده کنید

می توانید از نام های ترکیبی به صورت خلاقانه استفاده کنید. مثل فیسبوک که از ترکیب دو کلمه ساخته شده اما یک کلمه واحد و خوش بیان را خلق کرده است. نمونه فارسی آن دیجی کالا که از ترکیب دو کلمه فارسی و لاتین درست شده است! اما به راحتی به خاطر سپرده می شود.

12. به طراحی گرافیکی نام «لوگو» توجه کنید

به موزون بودن، ریتم موسیقایی، تلفظ راحت و فرم پذیری گرافیکی نام انتخابی خود توجه کنید. مثلا نام گوگل دقیقا خصوصیات ذکر شده را دارد. بار معنایی مناسب، فرم پذیری بالا با تکرار کلمه O و هم چنین بیان و ریتم موسیقایی.

بر خلاف بسیاری از مشاوران پیشنهاد می کنند که از خط تیره و عدد در نامگذاری استفاده نکنید من چنین نظری ندارم، امروزه بسیاری از نامهای دامنه هایی مثل .com رزرو شده است. با ترکیب عدد و یا خط تیره می توانید به نامهای خلاقانه زیادی برسید. امروزه نام بسیاری از سایتها فقط عدد است.

13. از نام های مشابه استفاده نکنید

از انتخاب نام های مشابه با سایر سایت ها و خصوصا برندها پرهیز کنید، این امر به شدت به اعتبار شما آسیب می رساند.

14. دامنه COM. را ثبت کنید

بهتر است که کسب و کار اینترنتی تان را با دامنه .com قوی کنید نه با .net, .org و .biz در نظر مشتریان، کسب و کار اینترنتی که نام .com داشته باشد قوی تر است.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد پسوندهای متعدد از یک نام را در اختیار داشته باشید. این کار جلو سو استفاده های بعدی را از سایت شما گرفته و اعتبار بیشتر به شما می دهد. برای رسیدن به کلمه مورد نظر ترجیحا از قواعد املایی پیروی کنید، این کار به سرعت در رتبه بندی سایت شما کمک می کند.

از پسوندهای معتبر و مرتبط استفاده کنید. مثلا اگر کاربران خاصی در کشور خاصی دارید از پسوند همان کشور استفاده کنید.


منبع

/ 0 نظر / 81 بازدید